دوره 3، شماره 4 - ( زمستان 1393 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 395-387 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (1975 مشاهده)

مقدمه: سلامت روانی مهمترین عامل مؤثر در رشد و پرورش استعدادهای دانشجویان می‌باشد. این بررسی با هدف تعیین رابطه بین سلامت روانی و وضعیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1391 انجام شد.

روش بررسی: دراین مطالعه مقطعی، 295 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ(GHQ 28) به انضمام متغیرهای دموگرافیک جمع‌آوری گردید. برای تعیین دانشجویان مشکل‌دار از نقطه برش 23 برای نمره کلی سلامت عمومی(0-84 و برای هر حیطه(21-0) از نقطه برش 6 استفاده گردید. برای تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های آماری ANOVA و t-test استفاده گردید.

نتایج: 131 دانشجو(44/4%) مشکوک به اختلال جسمی یا روانی بودند)نقطه برش 111(.  ۲۳ دانشجو(37/6 درصد) دارای اختلال کارکرد جسمی، 129 نفر( 43/7 درصد) دارای اختلال اضطراب، 172 نفر ( 58/29 درصد ) دارای اختلال کارکرد اجتماعی و 59 نفر(20 درصد) دارای افسردگی بودند(نقطه برش 6) اختلاف آماری معنی‌داری بین میزان افسردگی(021/0P=) و اختلال کارکرد اجتماعی(035/0P=) بر حسب معدل مشاهده گردید. همچنین میانگین اختلال عملکرد جسمی، اضطراب، افسردگی و اختلال عملکرد اجتماعی در افراد مجرد بیشتر از افراد متاهل می‌باشد.

نتیجه‌گیری: با توجه به میزان بالای موارد مشکوک به اختلالات روانی در دانشجویان، توجه بیشتر مسئولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانشجویان و فعال‌سازی مراکز مشاوره دانشجویی ضروری به‌نظر می‌رسد.

متن کامل [PDF 248 kb]   (498 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/3/31 | پذیرش: 1395/3/31 | انتشار: 1395/3/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.