دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 443-453 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Danesh kazemi A, Davari A, ¬Morowati Sharifabad M, Mirhosseini F. Assessment of Tendency, Attitudes, and Aims of Continuation of Education Among Students of Dentistry in Shahid Sadoughi University of Medical Sciences in 2014. YJDR. 2015; 4 (1) :443-453
URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-147-fa.html
دانش کاظمی علیرضا، داوری عبدالرحیم، مروتی شریف آبادی محمد علی، میرحسینی فاطمه. بررسی تمایل، انگیزه ها و اهداف ادامه تحصیل در دانشجویان دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393. تحقیقات دندانپزشکی. 1394; 4 (1) :443-453

URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-147-fa.html


استاد دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (586 مشاهده)

مقدمه: امروزه رشته دندانپزشکی گستردگی خاصی پیدا کرده، این گستردگی دلیلی بر تخصصی شدن شاخه‌های مختلف دندانپزشکی و تمایل دانشجویان به گذراندن دوره‌ دستیاری تخصصی است. مطالعه حاضر، به منظور بررسی میزان تمایل دانشجویان بالینی دندانپرشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد به ادامه تحصیل در رشته­های تخصصی طراحی گردید.

روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان دوره بالینی دندانپزشکی(220نفر) در سال 1393 مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات به وسیله پرسشنامه‌های محقق ساخته، پایا و روا جمع‌آوری و داده‌ها توسط نرم افزار SPSS17 و آزمون های tset T ، Chi-square ،Fisher exact test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: 2/76% از دانشجویان پاسخ‌دهنده مایل به ادامه تحصیل بودند. افزایش معلومات(72/1) و کسب موقعیت اجتماعی بهتر(66/1) و دستیابی به کار بهتر و بیشتر(58/1) مهمترین علل ادامه تحصیل ذکر شدند. خستگی از تحصیل(52/1) و تمایل به شروع کار بعد از تحصیل(48/1) از مهمترین علل عدم علاقه‌مندی به ادامه تحصیل بود. سه رشته تخصصی که بیشتر مورد علاقه دانشجویان بود  با توجه به میانگین نمره‌ها به ترتیب عبارت بودند از: ارتودنسی(77/3)، ترمیمی(34/4)، اندودنتیکس(37/4). در این مطالعه تنها بین سال ورودی دانشجویان با انگیزه محیطی آنان ارتباط معنی داری مشاهده شد(038/0 (p=، تنها ارتباط بین سال ورودی با انگیزه تحصیلی معنی‌دار شد به این صورت که با بالا رفتن ترم تحصیلی دانشجویان، تمایل آنها به ادامه تحصیل بیشتر شد.

نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که اکثریت دانشجویان برای افزایش معلومات و کسب موقعیت اجتماعی بهتر، اشتیاق به ادامه تحصیل دارند و این تمایل برای ارتودنسی بیشتر از سایر رشته‌ها است.

متن کامل [PDF 297 kb]   (351 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۷/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید