دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 558-567 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Daneshkazemi A, Davari A, Ghaffari Targhi M, Mohaghegh N, Safdarkhani S. Evaluation of Patients' Satisfaction From Dental Care Services Provided by Dental School of Yazd University of Medical Sciences in 2013. YJDR. 2015; 4 (2) :558-567
URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-176-fa.html
دانش کاظمی علیرضا، داوری عبدالرحیم، غفاری طرقی مهرداد، محقق نیلوفر، صفدرخانی سهی. بررسی میزان رضایتمندی مراجعین از خدمات ارائه شده در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1392. تحقیقات دندانپزشکی. 1394; 4 (2) :558-567

URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-176-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
چکیده:   (386 مشاهده)

مقدمه: رضایتمندی یک پدیده پیچیده چند ­­بعدی است و تحت­ تأثیر عوامل فردی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می­ باشد. کیفیت مراقبت سلامت معمولا به عنوان مجموعه­ ای از رضایت بیمار و موفقیت درمان تعریف می­ گردد. رضایت بیمار نشانه ارائه صحیح خدمات است که نه تنها حاصل ارتقای فناوری است، بلکه ناشی از رفتار صحیح و عملکرد مناسب نیز می­ باشد.

روش بررسی:این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی می­باشد که در سال 1392 روی764 بیمار مراجعه کننده به دانشکده دندانپزشکی یزد انجام گرفت. نمونه­ گیری به روش طبقه­ ای متناسب با حجم هر طبقه و بوسیله پرسشنامه انجام شد. داده ها با استفاده از آزمون­های آماری ANOVA و Chi-square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: میانگین سنی افراد 12.08±25.11 سال بود. در بررسی رضایت کلی بیماران از خدمات ارائه شده، 129نفر (16.89%) کاملاً راضی، 571 نفر نسبتاً راضی(74.74%)، 52 نفر(6.8%) نسبتاً ناراضی و 12 نفر(1.57%) کاملاً ناراضی بودند. اختلاف آماری معنی­ داری بین نمره رضایت کلی با جنسیت، گروه سنی، میزان تحصیلات، وضعیت تأهل و محل سکونت آنها وجود داشت (0.05< P-value).

نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر به نظر می­رسد که میزان رضایتمندی بیماران از خدمات ارائه شده دانشکده دندانپزشکی یزد، در حد نسبتاً مطلوب قرار دارد و امید است با رفع مشکلات موجود و ارتقاء سطح کیفیت ارائه خدمات درمانی بتوان این میزان را ارتقاء بخشید.

متن کامل [PDF 325 kb]   (110 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۲/۲۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید