مقدمه: استفاده از اینترنت امکان دسترسی به جدیدترین اطلاعات علمی را فراهم میکند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف بررسی استفاده از اینترنت توسط دانشجویان دانشکده دندانپزشکی یزد در سال1393 انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی- مقطعی در بین 384 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393 به روش سرشماری صورت گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامهای محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد تائید قرار گرفت، استفاده شد. آزمونهای آماری t-test، ANOVA و ضریب همبستگی پیرسون برای آنالیز آماری دادهها بکار گرفته شد.
نتایج: درمطالعه حاضر 384 دانشجوی دندانپزشکی شامل167مرد(5/43%) و 217 زن(5/56%) با میانگین سنی 09/5±88/25 شرکت داشتند. کمترین میزان استفاده اینترنت در طول روز 5/0 و بیشترین 8 ساعت با میانگین 54/2±67/2ساعت و بیشترین میزان استفاده از اینترنت در طول هفته بین 1 تا 7 روز با میانگین 7/1±39/5 روز بود میانگین نمره موارد استفاده از اینترنت 08/8±28/39 از 70 بود. میانگین نمره مهارت استفاده از اینترنت 53/3±37/13 از 25 بود. بین موارد استفاده از اینترنت برحسب تحصیلات سرپرست خانوار(014/0=P) اختلاف معنیداری وجود داشت، همچنین بین مهارت استفاده از اینترنت برحسب سن(165/0=r 001/0=P)، سطح اقتصادی خانوار(001/0=P)، سهمیه ورودی(03/0=P) و محل استفاده از اینترنت(002/0=P) اختلاف معنیداری مشاهده شد. در رابطه با محدودیت و مشکلات استفاده از اینترنت سرعت پایین اینترنت توسط 1/20% از دانشجویان به عنوان مهمترین مشکل بیان شد.
نتیجهگیری: پیشنهاد میگردد به منظور ارتقاء مهارت دانشجویان در استفاده از اینترنت، تدابیری مثل برگزاری کلاسهای آموزشی منظم اندیشیده شود و مشکلات تکنیکی نظیرسرعت پایین حتی الامکان برطرف گردد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |