دوره 4، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 512-521 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli A, Daneshkazemi A, Shakeri M. Comparison of DMFT Index within Blind and Deaf Students in Yazd in 2014. YJDR. 2015; 4 (2) :512-521
URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-169-fa.html
توکلی علی، دانش کاظمی علیرضا، شاکری منیژه. مقایسه شاخص DMFT بین دانش آموزان نابینا و ناشنوای شهر یزد در سال1393. تحقیقات دندانپزشکی. 1394; 4 (2) :512-521

URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-169-fa.html


دانشجو دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی
چکیده:   (484 مشاهده)

 مقدمه: افراد نابینا و ناشنوا به­ علت ناتوانی جسمی ممکن است نسبت به افراد سالم مشکلات بیشتری در خصوص مراقبت از دهان و دندان داشته باشند. هدف از مطالعه حاضر مقایسه میانگین شاخص DMFT بین دانش­ آموزان نابینا و ناشنوا با دانش ­آموزان سالم بود.

 روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 44 دانش‌آموز نابینا و 88 دانش ­آموز ناشنوای 18-5 ساله بصورت سرشماری انتخاب گردیدند. علاوه بر این 134دانش‌آموز سالم بطور تصادفی به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. معاینه دندان­ های دائمی با استفاده از نور طبیعی، سوند و آینه یکبار مصرف انجام گردید. از شاخص DMFT برای بررسی وضعیت دندانی افراد استفاده شد. داده­ های جمع ­آوری شده توسط نرم افزار آماری SPSS نسخه 16و آزمون‌­های آماری آنالیز واریانس و LSD تجزیه و تحلیل شدند.

 نتایج: میانگین DMFT در دانش ­آموزان نابینا 11/2±73/1، در دانش­ آموزان ناشنوا 74/2±86/2 و در دانش­ آموزان سالم31/1±06/1 بود، اختلاف­ آماری ­معنی­ داری ­در شاخص DMFT بین­ دانش­ آموزان ­سالم­ با دانش­ آموزان ­نابینا (047/0=P-value) و ناشنوا (00/0P-value@) مشاهده شد، همچنین بین دانش­ آموزان نابینا و ناشنوا اختلاف­ آماری معنی­ داری مشاهده گردید(011/0 =P-value).  

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته­های این مطالعه، میانگین شاخص DMFT در دو گروه نابینایان و ناشنوایان در مقایسه با گروه کنترل بالاتر بود. بنابراین ارتقای مراقبت­ های دهان و دندان با آموزش مناسب در این گروه ضروری به نظر می­رسد.

متن کامل [PDF 298 kb]   (177 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید