مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشجویان یک بخش مهم از فعالیتهای تحصیلی را تشکیل میدهد، مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در بین 200 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393 به روش سرشماری صورت گرفت. تمامی دانشجویان دارای معدل مساوی و بالای 15 به عنوان دانشجوی موفق و معدل کمتر از 14به عنوان دانشجو ناموفق در پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه روا و پایا جمعآوری شده و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 17 و آزمون Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین دو گروه دانشجویان از نظر مشخصات فردی مثل جنسیت، وضعیت و محل سکونت، اشتغال، مصرف سیگار، درآمد خانواده، تحصیلات مادر و بعضی مشخصات تحصیلی نظیر فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه، معدل دیپلم، رتبه کشوری کنکور، تعداد واحد گذرانده و مشروطیت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی تفاوت آماری معنیداری مشاهده شد(05/0> P)، در حالیکه بین دو گروه مورد بررسی بر حسب متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و شغل پدر و شغل مادر با موفقیت تحصیلی اختلاف معنیداری مشاهده نگردید(05/0<P).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد دانشجویان موفق و ناموفق در بعضی مشخصات فردی و تحصیلی دارای اختلاف معنیداری میباشند. پیشنهاد میگردد در مطالعات آتی نقش سایر عوامل نظیر عوامل روانی- اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |