دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1394 )                   جلد 4 شماره 1 صفحات 470-462 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tavakoli A, Tabatabaei S H, Aghili H, Bidbozorg H. Evaluating Individual and Educational Characteristics Affecting the Academic Achievement of Dentistry Students at University of Medical Sciences of Yazd in 2014-2015. YJDR 2015; 4 (1) :462-470
URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html
توکلی علی، طباطبایی سیدحسین، عقیلی حسین، بیدبزرگ حمید. بررسی ویژگی‌های فردی و تحصیلی موثر در موفقیت تحصیلی دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال تحصیلی 94-1393. تحقیقات دندانپزشکی. 1394; 4 (1) :462-470

URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-151-fa.html


دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد
چکیده:   (2684 مشاهده)

مقدمه: وضعیت تحصیلی دانشجویان یک بخش مهم از فعالیت‌های تحصیلی را تشکیل می‌دهد، مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر موفقیت تحصیلی دانشجویان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد انجام شد.

روش بررسی: این مطالعه توصیفی مقطعی در بین 200 نفر از دانشجویان دانشکده دندانپزشکی شهید صدوقی یزد در سال 1393 به روش سرشماری صورت گرفت. تمامی دانشجویان دارای معدل مساوی و بالای 15 به عنوان دانشجوی موفق و معدل کمتر از 14به عنوان دانشجو ناموفق در پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه روا و پایا جمع‌آوری شده و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 17 و آزمون Chi-Square مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

نتایج: نتایج مطالعه حاضر نشان داد بین دو گروه دانشجویان از نظر مشخصات فردی مثل جنسیت، وضعیت و محل سکونت، اشتغال، مصرف سیگار، درآمد خانواده، تحصیلات مادر و بعضی مشخصات تحصیلی نظیر فاصله بین اخذ دیپلم و ورود به دانشگاه، معدل دیپلم، رتبه کشوری کنکور، تعداد واحد گذرانده و مشروطیت تحصیلی با پیشرفت تحصیلی تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده شد(05/0> P)، در حالی‌که بین دو گروه مورد بررسی بر حسب متغیرهای سن، وضعیت تأهل، تحصیلات و شغل پدر و شغل مادر با موفقیت تحصیلی اختلاف معنی‌داری مشاهده نگردید(05/0<P).

نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد دانشجویان موفق و ناموفق در بعضی مشخصات فردی و تحصیلی دارای اختلاف معنی‌داری می‌باشند. پیشنهاد می‌گردد در مطالعات آتی نقش سایر عوامل نظیر عوامل روانی- اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

متن کامل [PDF 246 kb]   (851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/7/24 | پذیرش: 1395/7/24 | انتشار: 1395/7/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.