دوره 2، شماره 1 - ( 10-1392 )                   جلد 2 شماره 1 صفحات 109-100 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Davari A R, Daneshkazemi A R, Yasaei S, Lakayan S. Compatibility Level of Curriculum in the Operative Department of Dental School, Shahid Sadoughi University of Medical Sciences, Yazd, Iran in 2012-2013. YJDR 2014; 2 (1) :100-109
URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-32-fa.html
داوری عبدالرحیم، دانش کاظمی علیرضا، یاسائی صغری، لک عیان سینا. میزان تحقق کوریکولوم آموزشی در بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در سال تحصیلی 92-91. تحقیقات دندانپزشکی. 1392; 2 (1) :100-109

URL: http://yjdr.ssu.ac.ir/article-1-32-fa.html


چکیده:   (5025 مشاهده)
مقدمه: در سال‌های اخیر تمرکز زیادی بر روی کیفیت آموزش دندانپزشکی در اکثر کشورهای جهان رخ داده است. علیرغم تفاوت در بین سیستم‌های آموزشی کشورهای مختلف، دیدگاه مشترکی بین آنها در برنامه درسی علم دندانپزشکی وجود دارد. هدف از این مطالعه بررسی میزان تحقق کوریکولوم آموزشی در بخش ترمیمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد در سال تحصیلی 92-91 بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، اطلاعات موجود در برگه گزارش کار دانشجویان دندانپزشکی که دوره کارآموزی واحد ترمیمی را در سالهای 91-90 گذرانده بودند، از آرشیو بخش ترمیمی استخراج گردید. داده‌ها پس از جمع‌آوری، با استفاده از نرم‌افزار آماری 17 SPSS و آزمونهای آماری ANOVAو T-test تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: در مطالعه حاضر در واحد ترمیمی‌2، گزارش کار 49 دانشجو و در ترمیمی 3و 4 به ترتیب 57 و 50 گزارش کار دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. در واحد ترمیمی عملی2، در تهیه حفره کلاس یک، 8/2% تطابق با کوریکولوم و در تهیه حفره کلاس دو هیچگونه تطابقی با کوریکولوم وجود نداشت. در واحد ترمیمی عملی3، در تهیه حفره کلاس یک، 22/8% و در تهیه حفره کلاس دو، 35/1% تطابق با کوریکولوم، اما در تهیه حفره کلاس سه و پنج هیچکدام از افراد مطابق کوریکولوم عمل نکرده بودند. در واحد ترمیمی عملی4، ترمیم بیلدآپ آمالگام دارای 18% و در ترمیم کامپوزیت دارای 24% تطابق با کوریکولوم بود. تنها در واحد عملی‌،3 اختلاف آماری معنی‌داری بین تعداد تراشهای کلاس یک موظفی کوریکولوم و موارد انجام شده توسط دانشجویان مشاهده نشد‌(0/108= P-value). نتیجه گیری: باید در نهادهای برنامه‌ریزی آموزشی دندانپزشکی تمایل به تنظیم برنامه آموزشی منطبق با نیاز دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و اساتید بخش نیز به آموزش بر اساس این نیازها و برنامه درسی ارائه شده تأکید داشته باشند
متن کامل [PDF 156 kb]   (869 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1393/2/1 | پذیرش: 1393/2/1 | انتشار: 1393/2/1

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.